آزمون های زبان

مهاجرت اگر با شناخت و مشاوره افراد با تجربه همراه نباشد، قطعاً مسیر سخت و نفسگیری خواهد بود. آنچه که مهاجرت را به مسیری سخت تبدیل می‌کند، چالش‌های پر تعدادی است که در این مسیر وجود دارد؛ یکی از این چالش‌ها مبحث یادگیری زبان خارجه است. شما بسته به کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید باید زبان خاصی را آموخته و تست‌های آن را پشت سر بگذارید. متقاضیان مهاجرت در بخش زبان معمولاً با دو مشکل عدیده روبرو هستند؛ اولی یادگیری خود زبان است و دومی انتخاب صحیح آزمون زبان. در مورد اولی، حل مسئله در گرو یادگیری اصولی و آموزش‌های صحیح است ولی انتخاب صحیح آزمون زبان بدون تجربه و دانش کافی در امور مهاجرتی ممکن نیست.فرقی نمی‌کند هدف شما از مهاجرت چیست. برای تمام اهداف خود به یک چیز نیاز دارید و آن برقراری ارتباط است. حتی تصور رفتن به کشوری که هیچ کس زبان شما را نمی‌فهمد هم وحشتناک است. پس برای رفع کوچک‌ترین نیازهای خود نیز به یادگیری زبان نیاز خواهید داشت. از طرفی بسته به هدف خود از مهاجرت باید یک مدرک معتبر زبان انگلیسی داشته باشید.

آزمون تافل TOEFL

 آزمون تافل TOEFL که مخفف Test of English as a Foreign Language است یکی از آزمون‌های معتبر جهان است که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود و در صورت کسب نمره‌ی قابل قبول این آزمون متقاضیان می‌توانند از آن در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت و یا تحصیل در خارج استفاده کنند.نمره آزمون تافل تقریبا در بیش از نه هزار دانشگاه در سطح جهان اعتبار داشته و همین ویژگی تافل را به یکی از معتبرترین آزمون‌ها بدل کرده است.

تافل یک آزمون استاندارد است که مهارت های انگلیسی شما را اندازه گیری می کند و اینکه چگونه می توانید از انگلیسی در یک محیط دانشگاهی استفاده کنید. بنابراین، نمرات TOEFL اغلب در روند پذیرش دانشگاه استفاده می شود. با این حال، این آزمون برای اهداف دیگری نیز مفید است: رفتن به دبیرستان در خارج از کشور، رفتن به یک دوره کوتاه یا برنامه تبادل، و حتی درخواست ویزای دانشجویی.

دو نوع آزمون TOEFL وجود دارد که می توانید در آنها شرکت کنید: آزمون TOEFL iBT®، که بصورت آنلاین شرکت می کنید و آزمون TOEFL® Paper-delivery، آزمون قلم و کاغذ. مراکز بیشتری برای TOEFL iBT® و سپس برای TOEFL® PBT در سراسر جهان وجود دارد. آزمون کاغذی فقط در مناطقی وجود دارد که امکان آزمایش از طریق اینترنت وجود ندارد.

آزمون تافل در ایران به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود، البته شما برای شرکت در این آزمون می­‌بایست به یکی از مراکز مورد تایید مراجعه نمایید. زمان تقریبی این آزمون سه ساعت و نیم خواهد بود، پس از گذشت دو ساعت از آزمون و اتمام بخش Listening شرکت‌کنندگان در آزمون یک فرصت ده دقیقه‌ای برای استراحت خواهند داشت. لازم به ذکر است تمامی مراحل آزمون به‌صورت اینترنتی برگزار می­‌شود. برخلاف آزمون آیلتس که بخش مکالمه در روزی جدا از آزمون اصلی برگزار می‌شود، بخش Speaking تافل در یک روز با سایر بخش‌ها انجام شده و نتیجه پس از بررسی به شما اعلام می‌شود. ارزیابی تمامی مهارت‌ها در آزمون تافل در یک روز صورت می‌گیرد.

آزمون TOEFL® iBT دارای 4 بخش است:

خواندن (Reading): 54 – 72 دقیقه. شما 3 یا 4 قسمت از متون را می خوانید. سپس، شما باید به 30-40 سوال پاسخ دهید.

گوش دادن (Listening): 41-57 دقیقه. شما به 4 مورد ضبط شده گوش می دهید و سپس باید به 28-39 سوال پاسخ دهید.

صحبت کردن(speaking): 17 دقیقه شما باید نظر خود را در مورد یک موضوع آشنا بیان کنید.

نوشتن (writing): 50 دقیقه 2 تکلیف وجود دارد. شما باید پاسخ های مقاله بنویسید و نظرات خود را بیان کنید.

مزایای شرکت در آزمون تافل

1. تافل توسط اکثر دانشگاه های جهان به رسمیت شناخته شده است.
در اکثر دانشگاه های ایالات متحده و حدود 10،000 دانشگاه در 130 کشور جهان TOEFL را پذیرفته اند، از جمله کانادا، انگلستان و استرالیا. همه 100 دانشگاه برتر جهان TOEFL را می پذیرند.

2. رزرو آزمون فوق العاده آسان است.
هرجا که هستید می توانید به صورت آنلاین یک آزمون تافل رزرو کنید. به علاوه، می توانید مراکز آزمایشی را در سراسر جهان پیدا کنید، که همه ارائه دهندگان آزمون دیگر آن را ارائه نمی دهند. به علاوه، شما محدود به یک برنامه دقیق نیستید، زیرا هر سال 50 تاریخ آزمون TOEFL iBT وجود دارد. علاوه بر این، نتایج در حدود 15 روز اعلام می شود.

3. تعداد زیادی مطالب آموزشی رایگان وجود دارد.
از آنجا که این آزمون بسیار محبوب است، منابع زیادی برای آماده سازی شما وجود دارد که برخی از آنها رایگان است. کافی است یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید و هزاران تمرین، کتاب، فیلم و دوره های آنلاین را پیدا خواهید کرد، از جمله دوره های ارائه شده توسط ETS که TOEFL را اجرا می کند.

4- آزمون دارای مقیاس تفصیلی ارزیابی است.
این بدان معناست که این مورد نه تنها در مورد پاسخهای درست یا غلط بلکه در مورد زمینه و نسخه های قابل قبول پاسخها نیز صدق می کند. به عنوان مثال، بخش گفتاری آزمون به صورت عینی تر ارزیابی می شود، زیرا توسط 3-4 معلم به جای یک مصاحبه کننده، برگزار می شود.

آزمون GRE

GRE (Graduate Records Examination) یک آزمون استاندارد برای پذیرش در دانشگاه های تحصیلات تکمیلی و تجاری است. این در سال 1936 توسط بنیاد کارنگی برای پیشرفت آموزش (CFAT) تأسیس شد و در حال حاضر تحت مدیریت سرویس تست آموزشی (ETS) است.

اگر به دنبال تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور هستید، باید معیارهای خاصی را برای پذیرش رعایت کنید. یکی از آنها شرکت در امتحاناتی مانند GRE است.

آزمون GRE جنرال در ایران برگزار می شود و  می توانید از طریق سایت های پرداخت بین المللی در آزمون ثبت نام کنید. این آزمون چندین بار در سال برگزار می شود و هر نفر می تواند تا 5 بار در آزمون شرکت کند. 

فارغ از اینکه در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکترا یا MBA هستید، آزمون GRE برای دانشجویان بین المللی امتحانی است که به درخواست شما اعتبار بیشتری می بخشد، نقاط قوت شما را ارزیابی می کند و به شما کمک می کند تا راحت تر پذیرش بگیرید.

آزمون GRE نباید به عنوان امتحانی مورد نیاز برای پذیرش فقط در ایالات متحده یا کانادا تلقی شود. این آزمون به طور گسترده در همه قاره ها و کشورهایی مانند انگلستان یا آلمان نیز پذیرفته شده است. 

این آزمون به دو شیوه کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌گردد با توجه به اینکه در ایران عمدتا آزمون کامپیوتری مورد استفاده است بیشتر تمرکز ما هم بر روی همین آزمون خواهد بود.

آزمون GRE کامپیوتری در سه بخش مختلف مهارت‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

بخش نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment) :

در این بخش فرد شرکت‌کننده در آزمون لازم است ۲ سوال را در مدت زمان شصت دقیقه (یک ساعت) پاسخ دهد. این بخش در مجموع شامل شش نمره است که به‌صورت نیم نمره کم یا زیاد می‌شود.

بخش لغت و درک مطلب (Verbal Reasoning):

در این بخش از امتحان جی ار ای، شرکت‌کنندگان لازم است ۴۰سوال را که متشکل از دو مجموعه ۲۰ تایی است در مدت زمان سی دقیقه پاسخ دهند. شما می‌توانید بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره از این بخش کسب کنید که این نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر می‌کنند.

بخش استدلال ریاضی(Quantitative Reasoning):

در بخش استدلال ریاضی که شاید خاص‌ترین بخش از آزمون جی آر ای است، شرکت‌کنندگان لازم است چهل سوال متشکل از دو مجموعه‌ی ۲۰ سوالی را در مدت زمان ۷۰ دقیقه پاسخ دهند. نمره‌ی این بخش هم دقیقا مشابه بخش دانش لغت سنجیده می‌شود به نحوی که شما می‌توانید در این بخش هم بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره کسب نمایید و نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر خواهند کرد. در نظر داشته باشید با توجه به توضیحاتی که ارائه شد شما برای نگارش دو بخش رایتینگ خود یک ساعت زمان دارید و برای چهل سوال از بخش واژگان یک ساعت دیگر زمان خواهید داشت علاوه بر این شما می‌بایست در ۷۰ دقیقه‌ی باقی‌مانده از زمان‌تان به پاسخگوی ۴۰ سوال باشید. در نظر داشته باشید که شما در مجموع برای دو بخش واژگان و ریاضی نمره‌ی برابر با ۲۶۰ تا ۳۴۰ کسب خواهید کرد و عمدتا دانشگاه‌های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجو برای این دو نمره حداقلی قائل شده‌اند که این نمره معادل ۳۰۰ تا ۳۱۰ نمره است.

آزمون GRE دو نوع دارد، جنرال و سابجکت

آزمون اصلی همان آزمون جنرال است و آزمون سابجکتیک آزمون جانبی به شمار می رود. بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) و مدارس کسب و کار آمریکا و سایر کشورها در پروسه اخذ پذیرش از شما درخواست می کنند نمره آزمون GRE خود را برای آن ها ارسال کنید. در حقیقت این آزمون یکی از راه های کمک کننده در ورود به تحصیلات تکمیلی است و در بسیاری از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های کشور آمریکا، یکی از معیارهای اصلی سنجش و انتخاب دانشجوها همین آزمون GRE است.

تاریخ برگزاری آزمون‌های GRE سابجکت و GRE جنرال متفاوت است. آزمون جی آر ای سابجکت تنها سه بار در سال در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می‌گردد در حالیکه آزمون جی آر ای جنرال هر هفته در موسسات مورد تایید برگزار می‌گردد.معمولا اکثر رشته های مهندسی به آزمون GRE General احتیاج دارند. و GRE Subject برای برخی رشته های خاص مانند زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، فیزیک و روانشناسی برگزار می شود. اعتبار مدرک زبان GRE پنج ساله است.

آزمون دولینگو Duolingo

برای سنجش مهارت های زبان انگلیسی آزمون های مختلفی وجود دارد که تافل و آیلتس معروف ترین و محبوب ترین آنها هستند. اکثر دانشگاه های دنیا برای پذیرش دانشجو نمره زبان انگلیسی می خواهند و حدنصاب معینی را برای نمرات آیلتس یا تافل مشخص می کنند.

این آزمون مورد تایید بیش از 1000 موسسه و دانشگاه مختلف می باشد و این لیست همچنان در حال گسترش است.

آزمون زبان انگلیسی Duolingo آزمون مبتنی بر کامپیوتر و انطباقی یا adaptive است که سطح زبان انگلیسی افرادی که زبان انگلیسی زبان مادری شان نیست را می سنجد. اگر برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا از این آزمون استفاده می کنید می توانید در هر دوره ی 30 روزه نهایتا دو بار در این آزمون شرکت کنید.

به طور کلی زمان بندی آزمون دولینگو را می توان در سه بخش توضیح داد:

بخش اول آماده سازی سریع است که 5 دقیقه طول می کشد:
در این قسمت مقدمه ای ارائه می شود تا متقاضی با قوانین و الزامات این آزمون آشنا شود. این بخش نمره ای نخواهد داشت.

بخش دوم برگزاری تست اصلی است که 45 دقیقه به طول می انجامد: این قسمت نمره خواهد داشت و مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن شما را ارزیابی می کند. همچنین توانایی شما در زمینه ی استفاده از واژگان انگلیسی، نحوه نگارش و قرارگیری کلمات و عبارات به صورت درست در جمله و تلفظ صحیح واژگان نیز بررسی خواهد شد. ترتیب انواع مختلف سؤالات در آزمون دولینگو، به استثناء دو سوال آخر، کاملا تصادفی است. دو سوال آخر نیز به صورت یک پاسخ تشریحی طولانی (بین 50 تا 100 کلمه) و یک پاسخ شفاهی (30 تا 90 ثانیه) مطرح می شود که برای بخش شفاهی باید با کلیک بر روی گزینه ی Recording صدای خود را ضبط کنید.

بخش سوم نیز یک مصاحبه ی ویدیوئی 10 دقیقه ای می باشد:

در این قسمت باید به چند سوال که پاسخ قطعی ندارند یا دارای موضوعی بحث برانگیز هستند جواب دهید. این بخش نمره ای ندارد اما پاسخ‌های شما به دانشگاه‌ها و یا اساتیدی که نمرات شما را دریافت می‌کنند ارسال خواهد شد. در واقع این بخش، این امکان را به تیم پذیرش می‌دهد تا در مورد شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و برای خود شما هم فرصتی است برای نشان دادن مهارت زبان انگلیسی تان.

در مرحله اول دو موضوع به شما داده می‌شود و شما باید یکی از موضوعات را انتخاب کرده و درحالیکه ویدیو شما ضبط می شود به صورت شفاهی حدود ۲ الی ۳ دقیقه درباره آن صحبت کنید. در مرحله دوم هم دو موضوع به شما پیشنهاد می‌شود که پس از انتخاب یکی از آنها، باید در مدت ۳ الی ۵ دقیقه درباره آن یک متن بنویسید. در این بخش یک تایمر زمان را به شما نشان خواهد داد، پس نگران از دست دادن وقت نباشید.

برای هرکدام از این دو مرحله 30 ثانیه زمان دارید تا موضوع را بخوانید و انتخاب کنید و در مورد پاسخ خود فکر کنید. در نظر داشته باشید که عملکرد شما در بخش سوالات تطبیقی، تعیین کننده سوالات بخش مصاحبه ویدئویی و نمونه رایتینگ است.

شما می‌توانید پاسخ‌های خود را قبل از ارسال نتایج خود به دانشگاه‌ها، بررسی کنید و اگر از عملکرد خود راضی نبودید، مجددا در آزمون دولینگو شرکت کنید. 

 

مزایای آزمون دولینگو

آزمون دولینگو تفاوت های زیادی نسبت به آزمون های دیگر دارد مزایای آزمون شامل موارد زیر می شود :

1. بر خلاف آزمون های دیگر که معمولا هر 10 روز یکبار برگزار می شوند، دولینگو در هر زمان از شبانه روز و در 365 روز سال قابل انجام است.

2. هزینه ی این آزمون تنها 49 دلار بوده و در مقایسه با آزمون های دیگر بسیار ارزان تر است.

3. در دولینگو نیز همانند آزمون های آیلتس و تافل هر چهار مهارت زبان انگلیسی شما سنجیده می شود با این تفاوت که در این آزمون از متن های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش کردن استفاده نخواهد شد.

4. مدت زمان این آزمون در مقایسه با آزمون های دیگر بسیار کمتر بوده، و تنها حدود 1 ساعت طول می کشد.

5. نتیجه این آزمون دو روز بعد از انجام آن اعلام خواهد شد در حالیکه آزمون های دیگر حداقل بین 10 تا 13 روز زمان لازم دارند.

6. کارنامه ی ارائه شده نیز بدون پرداخت هزینه ی اضافی به هر تعداد موسسه یا دانشگاهی که مدنظرتان باشد ارسال می شود.

بستن

آزمون TOEFL

6,620,000 تومان
هزینه آزمون تافل با توجه به کشورِ فرد متقاضی متفاوت است، در حال حاضر قیمت تافل برای کشور ایران ۲۲۵ دلار است که تنها شامل هزینه شرکت در آزمون می‌شود، اگر شما قصد شرکت در آزمونی که کمتر از یک هفته تا برگزاری آن باقی مانده را داشته باشید این هزینه سیر صعودی خواهد داشت و باید هزینه بیشتری پرداخت کنید که می­‌توانید میزان دقیق آن را از سایت رسمی امتحانات تافل دریافت کنید.
بستن

آزمون GRE

6,030,000 تومان
 
هزینه آزمون GRE General:205 دلارهزینه تغییر تاریخ آزمون GRE:50 دلار
هزینه آزمون GRE Subject:150 دلارهزینه تغییر مرکز GRE:50 دلار
هزینه ثبت نام با تاخیر Late registration:25 دلارهزینه کنسل کردن امتحان:102.5 دلار
بستن

آزمون آیلتس

6,151,040 تومان
هزینه اعلامی آزمون آیلتس از چند سال پیش افزایش نیافته و همان 220 دلار است و علت افزایش آن، بالا رفتن قیمت ارز در کشور است. هزینه آزمون آیلتس با بالا و پایین رفتن قیمت دلار تغییر می‌کند. در سال ۱۴۰۰ هزینه آزمون ایلتس ۶۱,۵۱۰,۴۰۰ ریال اعلام شد.