به دلیل سطح علمی بالا و دانشگاه های دولتی رایگان، تحصیل در دانشگاه های آلمان هدف بسیاری از متقاضیان بین المللی می باشد. در کنار این موارد عوامل بسیاری همچون تنوع رشته های ارائه شده، همکاری دانشگاه ها با شرکت های متنوع و آماده شدن برای ورود به بازار کار، تحصیل در دانشگاه های آلمان ایده آل به نظر می رسد. دانشجویان بین المللی که در این کشور به تحصیل می پردازند با توجه به بازار کار مناسب، شانس بالایی برای کاریابی و اخذ اقامت آلمان خواهند داشت. همه این عوامل سبب گشته است که افراد زیادی آلمان را برای افزایش سطح علمی خود و سپس ورود به بازار کار اروپا انتخاب نمایند. 

به‌طور کلی در تمام رشته‌های تحصیلی و در همه مقاطع تحصیلی رایگان در آلمان وجود دارد. عموماً دانشگاه‌های دولتی آلمان (غیر از دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتنبرگ) شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. البته دانشگاه‌ها مبغلی (حدود ۶۰۰-۳۴۰ یورو در سال) را تحت عنوان هزینه ثبت نام از دانشجویان دریافت می‌کنند. پرداخت این هزینه، مزایایی نیز برای دانشجویان به‌همراه دارد؛ ازجمله تخفیف در بلیط‌های حمل‌ونقل عمومی یا دریافت یک ID برای استفاده از تخفیفاتی در سازمان‌های دولتی مختلف و… 

 

چرا تحصیل در آلمان؟

  1. دانشگاه های آلمان شهریه ندارند

بله، درست خواندید! تقریباً تمام دانشگاه های دولتی آلمان بدون در نظر گرفتن ملیت از دانشجویان بین المللی هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند. این یک مزیت بزرگ است، مزیتی که به شما امکان می دهد فقط بر روی هزینه های زندگی تمرکز کنید، مانند مسکن، غذا، حمل و نقل و غیره.

  1. آلمان در خط مقدم مهندسی قرار دارد

مهندسی و فناوری به طور کلی برای آلمانی ها ارزش زیادی دارد. چه در مورد خودروها، چه بزرگراه ها یا سازه های تاریخی صحبت کنیم، آلمان همه آن را پوشش داده است. به طوری که تسلا، یکی از مهم ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی، تصمیم گرفت کارخانه ای در آلمان افتتاح کند.

  1. آموزش عالی با کیفیت بالا

ما اشاره کردیم که دانشگاه های دولتی آلمان رایگان هستند، اما این اشتباه را نکنید که فکر کنید رایگان به معنای کیفیت پایین است. در آلمان دقیقا برعکس است. بیش از 60 دانشگاه و دانشگاه علمی کاربردی (UAS) در مهم ترین رتبه بندی دانشگاه های بین المللی حضور دارند.

مؤسسات آموزش عالی آلمان استانداردهای عالی، انتظارات بالایی دارند و دانشجویان را قادر می سازند تا در زمینه های آکادمیک (و حرفه ای آینده) خود موفق شوند.

  1. دستیابی به برتری زبان آلمانی

حتی اگر مدرک تحصیلی زبان انگلیسی را می خوانید، فرصت را از دست ندهید که زبان آلمانی را شروع یا تقویت کنید.

این یک زبان مهم است، به لطف موقعیت آلمان به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو جهان. شرکت‌هایی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی مایلند برای فارغ‌التحصیلانی که مهارت‌های آلمانی پیشرفته را در رزومه خود دارند، حقوق بالایی بپردازند.

درست است که آلمانی آسان ترین زبان برای یادگیری نیست. اما اگر با اصول اولیه شروع کنید و به آرامی به پیشرفت خود ادامه دهید، به زودی از پیشرفت خود شگفت زده خواهید شد.

  1. چشم انداز شغلی عالی

فارغ التحصیلان دارای مدرک دیپلم از دانشگاه های آلمان در بازار کار، چه در آلمان و چه در سایر کشورها، ارزش زیادی دارند. این به این دلیل است که همه سطح علمی مؤسسات آموزشی آلمان را می شناسند.

چه بخواهید در آلمان بمانید و بخشی از اقتصاد قدرتمند آنها شوید یا به کشور خود بازگردید یا به جای دیگری نقل مکان کنید، مدرک آلمانی همیشه شما را از سایر کاندیداهای شغلی متمایز می کند.

ویزای تحصیلی آلمان

اگر دانشجوی ایران هستید برای تحصیل در آلمان به ویزا نوع D‌ نیاز خواهید داشت. این ویزا به طور اختصاصی برای دانشجویانی مانند شما که آماده شروع تحصیل به در کشور آلمان هستند صادر ‌می‌شود.‌ با اخذ این نوع ویزا می‌توانید‌ به عنوان دانشجوی ‌بین‌المللی در کشور آلمان اقامت داشته و به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازید.

این نوع ویزا به عتوان ویزای اقامت طولانی مدت در آلمان شناخته می‌شود. در صورتی که شما تمایل داشته باشید تا بیش از ۹۰ روز در آلمان بمانید، باید قبل از سفر خود اقدام به درخواست اخذ ویزای نوع D کنید. این نوع ویزا به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان یک ساکن بالقوه وارد خاک آلمان شوید. باید به این نکته توجه کنید که شما باید طی ۳ ماه ورود خودتان به خاک آلمان، ویزای خودتان را به اجازه اقامت تبدیل کنید.

خدمات ویزاشی برای تحصیل در آلمان

اخذ پذیرش تحصیلی و ارائه مشاوره تخصصی به دانش آموزان و دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، از مهم‌ترین خدمات ارائه‌شده در موسسه مهاجرتی ویزاشی می باشد. همانطور که می‌دانید انتخاب کشور در مرحله اول و رشته تحصیلی مناسب با توجه به رزومه و سوابق تحصیلی و اهداف شغلی، بر روی نتیجه پرونده و آینده متقاضی تاثیر بسزایی دارد. از این رو، ضروری است تا با درنظرگرفتن تمامی فاکتورهای تاثیرگذار و بررسی دقیق فرصت‌های تحصیل و اشتغال در کشورهای مورد نظر، تصمیم مناسبی در خصوص آینده تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته شود.

موسسه مهاجرتی ویزاشی در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی مشاوره متناسب با نیازهای شما را ارائه می‌دهد. برای دریافت خدمات مشاوره می‌توانید با کارشناسان متخصص ما از طریق تکمیل فرم مشاوره یا راه‌های ارتباطی که در صفحه تماس با ما قید شده‌اند، ارتباط برقرار کرده و از تجربیات و راهنمایی های مشاورین تحصیلی ما بهره‌مند شوید.

اغلب افرادی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند سوالات بسیار زیادی اعم از زمان شروع به ‌تحصیل، هزینه ها، بهبود شرایط پذیرش و … دارند. ویزاشی با دارا بودن مشاوران متخصص سعی خواهد کرد بیشترین اطلاعات ممکن را در مورد کشور مورد نظر و با توجه به ‌شرایط شما در اختیارتان قرار داده و در مسیر اخذ پذیرش در بهترین دانشگاه های دنیا کمک موثری برای موفقیت و کارهای بزرگ شما باشند.

نیاز به مشاوره تحصیلی دارید؟

اگر می‌خواهید برای تحصیل در خارج مشاوره بگیرید فرم را تکمیل و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

طبق اصلاحات بولونیا، همه دانشگاه های آلمان مدارک معتبر بین المللی را ارائه می دهند. برای اتمام دوره BA یا BSc (لیسانس هنر / لیسانس علوم) معمولاً شش ترم طول می کشد (سه سال) و اینها رایج ترین مدارک کارشناسی هستند. برای تحصیلات تکمیلی، یک کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد (کارشناسی ارشد هنر / کارشناسی ارشد علوم) دو یا چهار ترم (یک یا دو سال) و یک دکترا (دکترای فلسفه) چهار شش ترم (دو تا سه سال) طول خواهد کشید. مدارک تخصصی تری نیز در دانشگاه های خاص آلمان موجود است.

زبان تدریس در اکثر دانشگاههای آلمان آلمانی است. همه دانشجویانی که در یک دوره آموزش آلمانی شرکت می کنند، باید بتوانند دانش محکم در مورد زبان را نشان دهند، یا با استفاده از نتیجه آزمون زبان یا با گذراندن دوره مقدماتی. آزمون های مهارت پذیرفته شده عبارتند از DSH (آزمون ورودی دانشگاه زبان آلمانی برای متقاضیان بین المللی)، TestDaF (آزمون آلمانی به عنوان یک زبان خارجی)، GDS (دیپلم زبان آلمانی موسسه گوته) و DSD (دیپلم زبان آلمانی کنفرانس دائمی وزیر آموزش و امور فرهنگی، سطح II). اگر فقط یک یا دو ترم در آلمان تحصیل می کنید، نیازی به ارائه این مدارک ندارید.

اگر دانش محدودی از زبان آلمانی داشته باشید، می توانید یک برنامه انگلیسی زبان را انتخاب کنید. تعداد بیشتری از برنامه های آموزش انگلیسی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های آلمان وجود دارد. اگر انگلیسی زبان غیر بومی شماست، ممکن است لازم باشد مدارک مهارت انگلیسی زبان خود را با نتیجه TOEFL یا IELTS ارائه دهید. اگر مدرسه انتخابی شما به این نیاز داشته باشد، آنها مدرک مهارت انگلیسی زبان را به عنوان یک شرط ورود به سیستم ذکر می کنند.

با این حال، حتی اگر در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل می کنید، توصیه می شود اصول زبان آلمانی را بیاموزید تا بتوانید با ساکنان محلی ارتباط موثرتری برقرار کنید.

در حالی که تمام برنامه های تحصیلی در آلمان منجر به مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد (یا معادل آلمانی) می شود، برخی موسسات به نام fachhochschulen وجود دارد که بیشتر به یادگیری عملی می پردازند. Fachhochschulen یا دانشگاه های علمی کاربردی، به طور معمول در رشته هایی مانند مهندسی، علوم طبیعی و مدیریت بازرگانی درجه می دهند. حضور در دانشگاه علمی کاربردی می تواند ارتباط نزدیکتری با ارتباطات صنعت ایجاد کند و فرصت بیشتری برای یادگیری عملی از جمله دوره های کارآموزی فراهم کند. از طرف دیگر، اگر می خواهید یک حرفه آکادمیک را دنبال کنید، ممکن است fachhochschulen بهترین گزینه نباشد، زیرا تمرکز کمتری روی کارهای نظری وجود دارد و آنها دکترا نمی دهند.

اگرچه هزینه های تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی وجود ندارد، شما هنوز هم باید نحوه تأمین هزینه های زندگی خود را در نظر بگیرید. اگر اسپانسر یا عضوی از خانواده حامی مالی ندارید، فرصت های بی شماری برای دریافت بورسیه تحصیلی برای تأمین این هزینه ها وجود دارد.

از مشاوره حرفه‌ای تا دریافت ویزا با کارشناسان ویزاشی
اگر نیاز به مشاوره دارید فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برترین دانشگاه های آلمان