مهاجرت به ترکیه راهنمای 2022-2023

بسته به اینکه چرا به ترکیه می آیید و مدت زمان اقامت شما، ممکن است نیاز به ویزا و سایر مجوزها داشته باشید.

 

مهم نیست که اهل کجا هستید یا به چه دلیل به ترکیه آمده اید، به پاسپورت معتبر کشور مبدا خود نیاز دارید. پاسپورت شما نیز باید حداقل 90 روز اعتبار داشته باشد. حتی اگر پاسپورت شما 6 ماه از تاریخ انقضای آن می گذرد، قبل از سفر یا مهاجرت به ترکیه، آن را تمدید کنید.

 

اینکه آیا به ویزای ترکیه نیاز دارید یا نه به کشور مبدا و طول سفر و دلایل سفر شما بستگی دارد. بسیاری از کشورها موافقت نامه های معافیت ویزا را امضا کرده اند که به شهروندان آنها اجازه می دهد تا حداکثر 3 ماه بدون ویزا از ترکیه بازدید کنند. ایرانیان بدون ویزا و اخذ اقامت ترکیه می توانند به مدت ۳ ماه (۹۰ روز ) بدون هیچگونه مشکلی دراین کشور حضور داشته باشند. البته در این مدت اجازه کار و تحصیل در ترکیه را نخواهند داشت.

 

روند مهاجرت ترکیه

قبل از عزیمت به ترکیه مطمئن شوید که از تمام مدارک مورد نیاز خود مطلع هستید. اگر برای زندگی، کار یا تحصیل به ترکیه سفر می کنید، به مجوزهای خاصی نیاز دارید. یک راهنمای اساسی از طریق فرآیند در زیر ذکر شده است:

 

ویزا – برای دریافت ویزا در سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود اقدام کنید. قبل از عزیمت به ترکیه حتما این کار را به خوبی انجام دهید. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا مقامات ترکیه به درخواست شما رسیدگی کنند. اگر سوالی در مورد ویزا دارید از مقامات سفارت بپرسید. رفع یک اشتباه با مقامات مهاجرت ترکیه خوشایند نخواهد بود.

اجازه کار و اقامت – اگر در ترکیه زندگی می کنید باید اجازه اقامت بگیرید و اگر کار می کنید به اجازه اقامت و اجازه کار نیاز دارید. برای مجوزهای اقامت و کار در سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود درخواست دهید.

اطلاعات اضافی – احتمالاً باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد بلیط برگشت به کشور مبدا خود را دارید یا می توانید خریداری کنید. به طور مشابه، ممکن است از شما خواسته شود که مدرکی مبنی بر رزرو هتل ارائه دهید (اگر مسکن شما از قبل توسط یک کارفرما هماهنگ شده باشد، اثبات آن کافی است).

اگر قصد دارید ترکیه را ترک کنید و در مقطعی از اقامت خود (برای کسب و کار یا تعطیلات) برگردید، مطمئن شوید که برای ویزایی که اجازه چندین بار ورود را می دهد، درخواست دهید. اگر کشور را ترک کنید و فقط برای یک بار ورود واجد شرایط هستید، پس از بازگشت از ورود شما امتناع می‌کند.

 

مجدداً، قبل از ارسال درخواست، تمام الزامات و محدودیت ها را با سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود بررسی کنید. اگر از چیزی مطمئن نیستید سوال بپرسید. بهتر است اطلاعات را از مقامات ترکیه بپرسید تا اینکه در درخواست های خود اشتباه کنید.

 

انواع ویزا و شرایط درخواست

در مفهوم گسترده، ویزای ترکیه یا یک بار ورود (tek giris) یا چند بار ورود (muteaddit giris) است. ویزای توریستی و ویزای مرزی (ویزاهایی که بسیاری از ملیت ها می توانند در مبادی ورودی خود دریافت کنند) معمولاً برای یک بار ورود معتبر هستند. با این حال، ویزای کاری و دانشجویی ممکن است چندین بار ورود را پوشش دهد.

 

با این حال، در این دو دسته کلی، ویزاها برای پوشش فعالیت های خاص صادر می شوند. برای درخواست ویزا، باید درخواست مناسب را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ارسال کنید. مواد کاربردی رایج در زیر ذکر شده است:

پاسپورت (با اعتبار 90 روز بیشتر از ویزای درخواستی)

فرم درخواست (از طریق وزارت خارجه موجود است

دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت

دعوت نامه یا استخدام

گواهی بیمه سلامت

اثبات بلیط رفت و برگشت یا تمکن مالی برای خرید بلیط رفت و برگشت

مدرکی که دارای امکانات مالی برای حمایت از خود در طول اقامت خود هستید

هزینه پردازش ویزا -بسته به نوع ویزا و ملیت شما متفاوت است

شما باید تمام این موارد را بدون توجه به اینکه چه ویزایی نیاز دارید، علاوه بر هر شرایط خاصی که برای آن ویزای خاص ذکر شده است، آماده کنید.

 

ویزای توریستی

این ویزاها برای مسافرانی صادر می شود که واجد شرایط دریافت ویزا در مبادی ورودی نیستند (این ویزاها ویزای توریستی نیز محسوب می شوند). ویزای توریستی تا 90 روز صادر می شود و برای یک بار ورود معتبر است. ایرانیان بدون ویزای توریستی میتوانند در ترکیه 90 روز اقامت داشته باشند.

 

ویزاهای تجاری

ویزای تجاری مشابه ویزای توریستی است، اما برای مسافرانی صادر می شود که به صورت تجاری موقت از ترکیه بازدید می کنند (جلسات، کنفرانس ها، سخنرانی ها). مانند ویزای توریستی، ویزای تجاری معمولاً تا 90 روز صادر می شود و برای یک بار ورود معتبر است. اگر به ویزای تجاری نیاز دارید، به مدرکی مبنی بر کسب و کار خود در ترکیه نیاز دارید. کارفرمای شما باید بتواند نامه یا سند مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

 

ویزای دانشجویی

دانشجویان تنها پس از ثبت نام در دانشگاه، مدرسه یا کلاس زبان ترکی که توسط وزارت آموزش ترکیه به رسمیت شناخته شده است، می توانند برای ویزای خود اقدام کنند. برای درخواست ویزای دانشجویی به نامه ای از دانشگاه خود نیاز دارید که ثبت نام شما را تایید کند (این نامه جای دعوت نامه یا نامه استخدامی را می گیرد).

 

پس از ورود به ترکیه، باید ظرف 30 روز در شعبه خارجی اداره پلیس محلی خود ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، برای شما مجوز اقامت صادر می شود.

 

ویزای دانشجویی و اجازه اقامت تا زمانی که معتبر هستند (معمولاً حدود یک سال) تعداد نامحدودی از خروج و ورود به شما اجازه می دهد. مقدمات تمدید ویزا و مجوز خود را قبل از انقضای آنها فراهم کنید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر اقامت غیرقانونی هستید.

 

ویزای اقامت

اگر می خواهید بیشتر از مدتی که دوره معافیت ویزا یا ویزای توریستی شما اجازه می دهد در ترکیه زندگی کنید، باید برای ویزای اقامت اقدام کنید. حداقل دو ماه قبل از عزیمت خود، مدارک مورد نیاز درخواست را به سفارت یا کنسولگری ترکیه ارسال کنید تا زمان زیادی برای رسیدگی در نظر گرفته شود. در صورت داشتن ویزای اقامت، اجازه کار در ترکیه را ندارید، بنابراین مراقب باشید که نشان دهید می توانید از نظر مالی در طول اقامت خود حمایت مالی کنید.

 

ویزای کاری

حداقل 2 ماه قبل از خروج خود از سفارت یا کنسولگری ترکیه برای ویزای کار اقدام کنید. در همان زمان، کارفرمای شما باید مدارک خاصی را به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS) ارسال کند. این وزارتخانه فهرست به روز شده این اسناد را در وب سایت خود ارائه می دهد.

 

با ارسال مدارک و فرم های مورد نیاز، درخواست ویزای کار و مجوز کار شما به طور همزمان آغاز می شود. وزارت کار و تامین اجتماعی ظرف 90 روز به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد.

 

پس از تایید درخواست شما، هزینه های پروانه کار و ویزای کار را پرداخت خواهید کرد.

 

همانند ویزای دانشجویی، شما باید ظرف 30 روز پس از ورود به ترکیه برای اجازه اقامت اقدام کنید. تا زمانی که هر سه مجوز مورد نیاز را کسب نکرده باشید، مجاز به شروع کار نیستید.

 

ویزای تحقیقاتی

محققانی که متقاضی انجام کاوش های باستان شناسی هستند باید درخواست های خود را به سفارت یا کنسولگری ترکیه ارسال کنند. اعضای و رهبران تیم تحقیقاتی باید 7 نسخه از فرم درخواست و عکس پاسپورت خود را ارسال کنند. درخواست های آنها برای بررسی به ترکیه ارسال می شود. پس از بررسی و تایید درخواست ها، باید هزینه رسیدگی به درخواست را پرداخت کنند.

 

محققانی که در حال انجام تحقیقات آکادمیک هستند که شامل هیچ نوع حفاری باستان‌شناسی نمی‌شود، فقط باید با درخواست استاندارد به کنسولگری یا سفارت ترکیه مراجعه کنند. در این مورد، نامه ای از یک موسسه یا موزه ترکیه که حامی تحقیق است جایگزین نامه استخدام یا دعوت نامه می شود. برای دریافت این نامه، به سادگی پیشنهاد پروژه خود را به وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه پست کنید. اگر پیشنهاد شما تایید شود، نامه مورد نیاز را از طریق پست دریافت خواهید کرد.

 

ویزای فیلم

اگر قصد فیلمبرداری یک پروژه فیلم تجاری یا مستند در ترکیه را دارید، باید درخواست خود را به وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر با وزارت تماس بگیرید. شما نمی توانید برای ویزای مربوط به فیلم از طریق کنسولگری یا سفارت اقدام کنید.

 

گردشگرانی که برای مقاصد غیرتجاری فیلم شخصی می گیرند، نیازی به این ویزا ندارند

مجوز کار برای ترکیه

هر خارجی که در ترکیه کار می کند نیاز به مجوز کار معتبر دارد. این مجوزها توسط وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS) صادر می شود.

 

اکثر خارجی ها باید همزمان با ویزای کاری خود برای مجوز کار خود اقدام کنند. این بدان معناست که شما مطالب درخواست ویزای کاری خود را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ارسال می کنید، در حالی که کارفرمای شما مدارک مورد نیاز را به MLSS ارسال می کند.

 

با این حال، امکان درخواست مجوز کار از داخل ترکیه نیز وجود دارد. اتباع خارجی در صورتی واجد شرایط این کار هستند که قبلاً مجوز اقامت با اعتبار باقیمانده حداقل شش ماه را داشته باشند. خارجی هایی که به عنوان توریست وارد ترکیه شده اند واجد شرایط مجوز کار نیستند.

 

فرآیند درخواست مجوز کار

صرف نظر از اینکه برای مجوز کار از داخل یا خارج از ترکیه درخواست می دهید، باید یک قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری داشته باشید. هنگامی که شما و کارفرمایتان درخواست خود را ارسال کردید، MLSS درخواست را ظرف 90 روز بررسی می کند.

 

اگر درخواست شما تایید شد، باید شخصا به سفارت ترکیه سفر کنید تا ویزای کار و مجوز در پاسپورت شما مهر شود. اگر از داخل ترکیه درخواست می دهید، می توانید ویزا و مجوز خود را از دفاتر MLSS در آنکارا دریافت کنید.

 

در نهایت، شما باید ظرف 30 روز پس از ورود به ترکیه برای اجازه اقامت اقدام کنید. تا زمانی که ویزای کار، اجازه کار و اجازه اقامت خود را نگرفته اید، اجازه شروع کار را ندارید. برای لیست به روز شده اسناد مورد نیاز از شما و کارفرمای خود با وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه تماس بگیرید.

 

تمدید مجوز کار ترکیه

مجوز کار در ابتدا برای یک دوره یک ساله صادر می شود. اگر نیاز به تمدید مجوز کار خود دارید (که احتمالاً این کار را خواهید کرد)، باید ظرف 2 و نیم ماه قبل از تاریخ انقضای مجوز کار خود برای تمدید درخواست دهید.

 

مجوز کار تمدید شده شما به مدت 2 سال معتبر خواهد بود. اگر برای تمدید دوم درخواست دهید، مجوز کار شما به مدت 3 سال معتبر خواهد بود.

 

هنگامی که به مدت 8 سال متوالی در ترکیه (به طور قانونی) کار و زندگی کرده اید، واجد شرایط درخواست مجوز کار نامحدود هستید، که (همانطور که از نام آن پیداست) نیازی به تمدید ندارد. برای تمدید مجوز کار در دفتر وزارت کار و تامین اجتماعی در آنکارا درخواست دهید.

 

مجوزهای کار مستقل

اگر حداقل 5 سال بدون وقفه در ترکیه به طور قانونی کار کرده اید، واجد شرایط یک مجوز کار مستقل هستید که به شما امکان می دهد به عنوان یک فرد خوداشتغال کار کنید. اگر هدف نهایی شما راه اندازی کسب و کار خود در ترکیه باشد، این یک نقطه عطف مهم است. برای مجوز کار مستقل از طریق وزارت کار و تامین اجتماعی در آنکارا اقدام کنید.

 

مجوز اقامت ترکیه

اگر می خواهید بیش از 90 روز در ترکیه بمانید، باید برای اجازه اقامت اقدام کنید. اگر ویزای معتبر دارید، تنها در صورتی باید برای اجازه اقامت درخواست دهید که اعتبار ویزا در طول اقامت شما منقضی شود و اگر اقامت شما بیش از 90 روز باشد.

 

چندین نوع اجازه اقامت وجود دارد:

♦  اجازه اقامت کوتاه مدت

♦  اجازه اقامت خانواده

♦  مجوز اقامت دانشجویی

♦  اجازه اقامت طولانی مدت

♦  مجوز اقامت بشردوستانه

♦  مجوز اقامت قربانی قاچاق انسان

 

شما باید برای اجازه اقامت از کنسولگری ترکیه در کشور خود یا کشور محل اقامت خود درخواست دهید. اگر در حال حاضر در ترکیه هستید، می توانید به طور استثنایی برای اجازه اقامت با مقامات محلی درخواست دهید.

 

اگر می خواهید برای اجازه اقامت درخواست دهید، به یک پاسپورت/سند مسافرتی با اعتبار حداقل 60 روز نیاز دارید. علاوه بر این، به حداقل چهار عکس در اندازه پاسپورت (برای اینکه در قسمت ایمن باشید، هشت عکس به همراه داشته باشید)، ویزای خود، در صورت داشتن یک و فرم درخواست پر شده، نیاز دارید. بسته به نوع اجازه اقامت، ممکن است به مدارک بیشتری نیاز داشته باشید (به عنوان مثال یک گواهی از کارفرما، مدرسه، دانشگاه، بانک و غیره).

 

مجوز اقامت شما بسته به نوع مجوز و دلیل درخواست شما بین 6 ماه تا 5 سال معتبر خواهد بود. هزینه ها ممکن است متفاوت باشد، اما حدود 60 یورو / 80 دلار است.

 

تمدید اجازه اقامت

اگر می خواهید اجازه اقامت خود را تمدید کنید، باید این کار را در مقامات محلی، 60 روز قبل از انقضای مجوز انجام دهید. برای شما یک سند رایگان صادر می شود که نشان می دهد درخواست شما برای تمدید در حال بررسی است و اجازه دارید تا زمان تصمیم گیری در ترکیه بمانید، حتی اگر مجوز شما تا آن تاریخ منقضی شده باشد. مجوز جدید دقیقاً از تاریخ انقضای مجوز قبلی معتبر خواهد بود.

 

با این حال، تحت هیچ شرایطی سعی نکنید مقامات ترکیه را برای طولانی کردن اعتبار مجوز اقامت خود فریب دهید – در معرض خطر اخراج به کشور خود یا گذراندن یک دوره در سیستم زندان ترکیه هستید.

 

درخواست برای مجوز دیگر

در موارد خاص، ممکن است برای یک اجازه اقامت متفاوت درخواست دهید. به عنوان مثال، اگر یکی از والدین شما ترک است و شما 18 ساله شده اید، می توانید بلافاصله برای اجازه اقامت کوتاه مدت دوباره درخواست دهید. تنها شرط این است که شما باید حداقل سه سال در ترکیه زندگی کرده باشید.

 

اگر از یک شهروند ترکیه طلاق گرفته اید و می خواهید در ترکیه بمانید، می توانید برای اجازه اقامت کوتاه مدت نیز اقدام کنید. شما باید سه سال در ترکیه زندگی کرده باشید، مگر اینکه قربانی خشونت خانگی شده باشید.

 

با این حال، در هر دو مورد، درخواست برای یک مجوز دیگر اختیاری است، زیرا مجوز خانواده زودتر از زمان 18 سالگی یا طلاق منقضی نمی شود.

 

اجازه اقامت دائم  ترکیه

اگر می خواهید برای اجازه اقامت دائم ترکیه درخواست دهید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

♦  8 سال اقامت مداوم در ترکیه

♦  عدم دریافت کمک های اجتماعی در 3 سال گذشته

♦  درآمد کافی و پایدار برای حفظ خود (و خانواده)

♦  بیمه درمانی معتبر (برای متقاضیان زیر 65 سال)

♦  تهدیدی برای نظم/امنیتی عمومی نباشید

♦  شما به همان مدارکی که برای سایر مجوزهای اقامت به همراه دفترچه اقامت و شماره مالیات ترکیه نیاز دارید.

تابعیت ترکیه

اگر چندین سال در ترکیه زندگی کرده اید و قصد ترک آن را ندارید، ممکن است بخواهید درخواست شهروندی ترکیه را در نظر بگیرید. این امر نیاز به تمدید ویزا، اقامت و مجوزهای کاری را از بین خواهد برد. بهتر از همه، از آنجایی که ترکیه تابعیت دوگانه را مجاز می‌داند، می‌توانید ملیت اصلی خود را حفظ کنید. ممکن است لازم باشد برای تابعیت مضاعف از قبل با مقامات کشور خود درخواست دهید.

 

شرایط واجد شرایط بودن برای شهروندی ترکیه نسبتاً ساده است: شما باید در سنین بزرگسالی (با توجه به کشور مبدا) خود باشید و باید حداقل 5 سال در ترکیه زندگی کرده باشید، با وقفه کلی کمتر از شش ماه. اگر با یک تبعه ترکیه ازدواج کرده باشید یا اگر خارجی متولد شده در خاک ترکیه هستید، این مدت به 3 سال کاهش می یابد.

 

سلامت جسمی و روحی شما باید سالم باشد و سابقه کیفری نداشته باشید. همچنین، شما باید بتوانید در سطح پایه زبان ترکی صحبت کنید. اگر با یک تبعه ترکیه ازدواج نکرده اید، باید ثابت کنید که می توانید در طول زندگی در ترکیه از خود حمایت کنید. تا زمانی که شغلی دارید، آن نیاز را برآورده خواهید کرد. در غیر این صورت، ممکن است بتوانید این موضوع را از طریق اموال موجود یا پرداخت های بازنشستگی ثابت کنید.

 

اگر بتوانید نشان دهید که می توانید سهم ارزشمندی در فرهنگ و جامعه ترکیه داشته باشید – برای مثال اگر در یک شرکت ترکیه ای کار می کنید، یا یک ورزشکار حرفه ای یا استاد دانشگاه هستید، شانس شما برای دریافت شهروندی بسیار افزایش می یابد.

 

درخواست شهروندی ترکیه

برای درخواست شهروندی ترکیه، باید مدارک زیر را به یک اداره دولتی محلی (معمولاً شهرداری یا شهرداری) بیاورید.

♦  پاسپورت معتبر

♦  4 قطعه عکس در اندازه پاسپورت

♦  اسنادی که روابط شما را با همسر و فرزندانتان ثابت می کند (در صورت وجود)

♦  گواهی سلامت روحی و جسمی شما

♦  همچنین به مدرکی مبنی بر توانایی زبان ترکی خود نیاز دارید. شما می توانید این را با انجام مصاحبه با یک مقام دولتی ترکیه دریافت کنید و باید بتوانید از طریق شهر یا شهرداری خود یک قرار ملاقات ترتیب دهید. این مصاحبه ها ذهنی هستند و سختی آنها بسته به مقام رسمی متفاوت است. اگر به زبان ترکی مسلط هستید، مشکلی ندارید.

 

هنگامی که مدارک خود را به اداره محلی می آورید، فرم های درخواست به شما ارائه می شود. پس از تکمیل مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه درخواست، مدارک و درخواست های شما برای بررسی به وزارت کشور ارسال می شود.

 

سرکنسولگری ترکیه نتایج را از طریق پست به شما اطلاع خواهد داد. به خاطر داشته باشید که قانون شهروندی ترکیه انعطاف پذیر است. مقامات گاهاً در صورتی استثنا قائل می شوند که این تصمیم باعث بهبود وجهه کشور در رسانه های بین المللی می شود. این امر به ویژه در شرایطی که دولت ترکیه همچنان به دادگاه اتحادیه اروپا ادامه می دهد، صادق است.

 

نکاتی در مورد تابعیت ترکیه

اگر تابعیت ترکیه را از طریق ازدواج به دست آورید، پس از طلاق، وضعیت شهروندی شما تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

 

در صورتی که ازدواج را صرفاً به عنوان وسیله ای برای اخذ تابعیت ترکیه در نظر می گیرید، توجه داشته باشید که دادگاه های ترکیه به شما طلاق بر اساس “ازدواج ساختگی” نمی دهند. علاوه بر این، اگر مقامات امنیتی و اداره سرشماری (Nüfus Müdürlüğü) از طرح شما مطلع شوند، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید.

ویزای الکترونیک ترکیه

در سال 2015، ترکیه سیاست ویزا خود را تغییر داد و اکنون فقط می توانید ویزا را به صورت آنلاین دریافت کنید.

قبلاً می توانستید در فرودگاه ترکیه ویزای کاغذی دریافت کنید، اما زمانه تغییر کرده است. امروزه باید یکی را به صورت آنلاین دریافت کنید: ویزای الکترونیکی. اگرچه اخذ ویزای کاغذی در مرز مانند گذشته آسان تر به نظر می رسد، اما ویزاهای الکترونیکی مزایایی دارند.

 

ویزای الکترونیکی بسیار ارزان تر از ویزای کاغذی است و به جای اینکه ساعت ها در فرودگاه در صف بمانید، می توانید درخواست ویزای ترکیه خود را در کمتر از 15 دقیقه با E-visum تکمیل کنید.

 

برای دسترسی به ترکیه به ویزای الکترونیکی نیاز دارید، مگر اینکه شهروند یکی از کشورهای معاف از ویزای الکترونیکی (فهرست شده در زیر) باشید. برای اکثر کشورها، ویزای الکترونیکی برای 180 روز غیر متوالی، برای اقامت تا 90 روز، با شهروندان بسیاری از کشورها مجاز به ورود چندگانه معتبر است. می توانید در وب سایت دولت ترکیه از مدت اعتبار ویزای الکترونیکی صادر شده برای یک تبعه کشور خود مطلع شوید.

 

کشورهای معاف از ویزای الکترونیکی

اتباع کشورهای زیر از نیاز به ویزای الکترونیکی برای ورود به ترکیه معاف هستند: آذربایجان، بلاروس، بلیز، بولیوی، اکوادور، ایران، کوزوو، قرقیزستان، اردن، لبنان، مغولستان، مراکش، قطر، روسیه، تاجیکستان، تایلند، تونس. ، ترکمنستان و ازبکستان.

 

سفر به ترکیه با ویزای الکترونیکی

شما باید ویزای خود را در فرودگاه نشان دهید، اما از آنجایی که ویزای الکترونیکی است، می توانید به سادگی آن را در تلفن یا تبلت خود ذخیره کنید – نیازی به چاپ آن نیست. با این حال، ممکن است ایده خوبی باشد که یک نسخه کاغذی همراه خود داشته باشید، فقط در صورتی که دستگاه شما خراب شود یا باتری آن تمام شود.

 

هنگامی که در ترکیه هستید، از نظر قانونی باید ویزای الکترونیکی خود را همیشه همراه داشته باشید تا مقامات بتوانند بدون هیچ مشکلی شما را شناسایی کنند. باز هم، این واقعیت که می توانید این را در تلفن خود ذخیره کنید به این معنی است که واقعاً مشکلی نیست. هنگامی که اجازه اقامت خود را دریافت کردید، دیگر نیازی به ویزای الکترونیکی خود ندارید و دیگر لازم نیست نگران آن باشید!

نحوه درخواست ویزای تحصیلی ترکیه

اگر یک دانشجوی بین المللی هستید که قصد تحصیل در ترکیه را دارید، احتمالاً برای انجام این کار به ویزای دانشجویی نیاز خواهید داشت.  برای دریافت ویزای تحصیلی خود، باید شخصاً در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود درخواست دهید. قبل از ورود به ترکیه باید ویزای دانشجویی خود را داشته باشید.

 

پس از ورود به ترکیه، باید برای اجازه اقامت درخواست دهید که به شما امکان می دهد بیش از 90 روز در این کشور بمانید.

 

مراحل ویزای دانشجویی ترکیه

برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید مراحل زیر را طی کنید:

♦  پذیرش در یک برنامه در ترکیه: تنها زمانی می توانید برای ویزا درخواست دهید که نامه پذیرش از دانشگاهی در ترکیه دریافت کرده باشید.

♦  قرار ملاقات در کنسولگری محلی خود ترتیب دهید: باید درخواست خود را شخصاً در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ترکیه ارائه دهید. باید بتوانید به صورت آنلاین وقت رزرو کنید.

♦  درخواست و مدارک خود را تکمیل کنید: هنگامی که در قرار ملاقات ویزای خود شرکت می کنید، باید درخواست ویزا را تکمیل و امضا کنید، و آن را با مدارک مورد نیاز (فهرست شده در زیر) ارسال کنید.

♦  منتظر تصمیم باشید: گاهی اوقات می توانید روند درخواست خود را در وب سایت کنسولگری ترکیه پیگیری کنید.

♦  درخواست اجازه اقامت: زمانی که به ترکیه رسیدید، باید ظرف یک ماه برای اجازه اقامت اقدام کنید.

 

مصاحبه ویزای شما

در روز ملاقات خود در کنسولگری یا سفارت ترکیه، در یک مصاحبه کوتاه با یک افسر کنسولی شرکت خواهید کرد. آنها از شما چند سوال در مورد برنامه های شما و سفر شما به ترکیه خواهند پرسید.

 

این مصاحبه بر دریافت یا عدم دریافت ویزای خود تأثیر می گذارد، بنابراین مهم است که تأثیر خوبی داشته باشید. همچنین باید مطمئن شوید که تمام مدارک خود را هنگام مراجعه به قرار ملاقات همراه خود داشته باشید، زیرا از دست دادن تنها یک مورد می تواند به معنای رد درخواست شما باشد.

 

هنگامی که درخواست ویزای تحصیلی ترکیه را ارسال می کنید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

♦  پاسپورت شما حداقل 90 روز اعتبار دارد

♦  فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه تکمیل و امضا شده است

♦  2 قطعه عکس در اندازه پاسپورت

♦  نامه پذیرش از دانشگاه شما، شامل مدت اقامت شما

♦  گواهی بیمه مسافرتی برای کل اقامت شما در ترکیه

♦  گواهی بیمه سلامت

♦  گواهی رزرو بلیط هواپیما ترکیه

♦  مدارکی دال بر منابع مالی کافی برای حمایت از تحصیل و زندگی شما در ترکیه

♦  هزینه پردازش ویزا، بسته به ملیت شما می تواند متفاوت باشد

 

شرایط اخذ مجوز اقامت دانشجویی ترکیه

برای ماندن در ترکیه بیش از 90 روزی که ویزای دانشجویی شما مجاز کرده است، باید برای اجازه اقامت از اداره مهاجرت استانی درخواست دهید.

 

شما باید مدارک زیر را ارائه دهید:

♦  فرم درخواست

♦  پاسپورت شامل فتوکپی و ویزای دانشجویی شما

♦  مدرک دانشگاه شما

♦  چهار قطعه عکس سایز پاسپورت

♦  مجوز اقامت شما برای یک سال اعتبار خواهد داشت، اما می توانید با مراجعه به مقامات محلی و تکمیل فرم درخواست تمدید، مجوز خود را 60 روز قبل از انقضای آن تمدید کنید.

 

زمان رسیدگی به ویزای دانشجویی ترکیه

پردازش درخواست ویزای شما ممکن است بین 3 تا 15 روز طول بکشد، اما این ممکن است بسته به سفارت یا کنسولگری که استفاده کرده اید متفاوت باشد.

 

اگرچه زمان پردازش ویزای دانشجویی ترکیه نسبتاً کوتاه است، اما ارزش آن را دارد که هر چه زودتر اقدام کنید. تأخیرهای پیش‌بینی نشده یا از دست دادن مدارک می‌تواند به این معنا باشد که اگر ویزای خود را تا آخرین لحظه برای درخواست رها کنید، به موقع دریافت نمی‌کنید.

 

اگر ویزای شما رد شد چه باید کرد؟

اگر درخواست شما به دلیل ناقص بودن درخواست رد شد، پس از رفع هر گونه خطا، باید برای ویزای دیگری اقدام کنید. شما می توانید 24 ساعت پس از دریافت ریجکت برای ویزای جدید درخواست دهید و اگر تمام اطلاعات صحیح باشد می توانید ویزای خود را در سه روز آینده پس از درخواست دریافت کنید.

 

اگر فکر می کنید درخواست شما به طور ناعادلانه رد شده است، باید با سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود تماس بگیرید. ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا یک قرار ملاقات با آنها رزرو کنید، بنابراین ارزش دارد قبل از برنامه ریزی برای سفر، از قبل برای ویزا اقدام کنید.

 

هنگام بازدید از سفارت یا کنسولگری، مدارکی را که برای اثبات پذیرش درخواست شما نیاز دارید، همراه داشته باشید. اگر نمی‌توانید شخصاً به کنسولگری بروید، به آنها بنویسید که دقیقاً چرا فکر می‌کنید رد کردن شما ناعادلانه بوده است و هر گونه شواهد حمایتی را در آن لحاظ کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای تحصیل در ترکیه را در سایت بخوانید.

 

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

متقاضیان مهاجرت به ترکیه می توانند در زمینه های زیر سرمایه گذاری و پس از دریافت اقامت حق شهروندی این کشور را دریافت کنند:

1. املاک و مستغلات

2. سپرده های بانکی

3. راه اندازی یا خرید شرکت

 

ترکیه برنامه اخذ حق شهروندی با سرمایه گذاری را در سال 2016 مطرح کرد. این کشور، به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات، مجوز اقامت، حق شهروندی و پاسپورت دوم اعطا می کند.

مبلغ سرمایه گذاری در حوزه املاک، در ابتدا، یک میلیون دلار تعیین شد اما در سپتامبر 2018 مبلغ سرمایه گذاری در این حوزه و نیز سپرده های بانکی بشدت کاهش یافت.

حق شهروندی ترکیه پس از گذشت 3 سال از سرمایه گذاری به سرمایه گذار اعطا می شود.

 

میزان سرمایه گذاری

حداقل سرمایه لازم در حوزه های مختلف سرمایه گذاری بمنظور دریافت حق شهروندی به شرح زیر است:

♦  سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات: 400.000 دلار
♦  سپرده های بانکی: 500.000 دلار
♦  سایر حوزه ها (حدودا): 500.000 دلار

اقامت در ترکیه از طریق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات نیز امکانپذیر است، اگر چه مجوز باید هر شش ماه تمدید شود.

 

شرایط سرمایه گذاری از طریق املاک و مستغلات

متقاضی ابتدا باید ملک مورد نظر را در کشور ترکیه پیدا کند.
حداقل سرمایه برای خرید ملک 400.000 دلار است.

سایر مدارک مورد نیاز:

1. کپی پاسپورت
2. عکس
3. فیش واریز هزینه (مربوط به خرید ملک، مالیات، اقامت و بیمه)
4. بیمه ملک
5. سند ثبت ملک

 

 شرایط سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت

♦  خرید یا راه اندازی شرکت
♦  فعالیت در شرکت بمدت 5 سال
♦  استخدام حداقل 50 نیروی کار ترک
♦  اخذ اقامت دائم بعد از 8 سال و پس از آن دریافت حق شهروندی ترکیه

 

  ارائه درخواست

متقاضیان در خارج از کشور ترکیه می توانند از طریق کنسولگری این کشور در کشور خودشان اقدام کنند. ارائه مدارک مورد نیاز ضروری است.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت حق شهروندی

♦  پاسپورت معتبر
♦  عکس پاسپورتی (4 عدد)
♦  مجوز اقامت
♦  گواهی سلامت پزشکی
♦  عدم وجود سابقه کیفری
♦  اسناد موید ارتباط سرمایه گذار با اعضای خانواده (شامل سند ازدواج، گواهی تولد)
♦  مدارکی دال بر وجود درآمد کافی و منظم
♦  مدرک تسلط به زبان ترکی
♦  اسناد مربوط به اقامت در ترکیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
Scroll To Top